< استخاره - دلکده محمد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلکده محمد

  انواع استخاره و روشهای آنچگونه استخاره کنیم

  انواع استخاره و روش‌های آن 


  امام صادق(علیه‌السّلام) فرمود که خدا می‌فرماید: « من شقاء عبدی ان یعمل‌الاعمال ولایستخیربی»؛ از بدبختی بند? من آن است که کاری از کارهایش را بدون استخاره(طلب خیر) از من انجام دهد. 

 

خبرگزاری حوزه/ یکی از نعمت های بزرگی که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته عقل اوست؛ که با تعقل و تفکر می تواند راه های تاریک زندگی را به سهولت طی کند، چنانچه به هر دلیلی عقل را یارای کمک انسان در تصمیم درست نبود مشورت مورد تاکید قرآن و عترت قرار گرفته است، حال اگر کسی از راه مشورت نیز نتوانست پاسخ مناسب را بگیرد، معارف زلال و نورانی اسلام راه را باز گذاشته و در چنین مواقعی مومنین را به استخاره یعنی طلب خیر کردن از خداوند توصیه نموده‌اند.

سرویس علمی- فرهنگی خبرگزاری حوزه نوشتار محقق و پژوهش‌گر معارف دینی آقای ابوالفضل طریقه‌دار را در خصوص آداب استخاره و نیز شرایط تحقق آن تقدیم می‌کند.

 

1 - استخار? مطلق

استخار? مطلق، استخاره‌ای است که در آن هیچ شک و شبهه‌ای نیست و در روایات ما از آن بیشتر نام برده شده و اهل دل و عرفان، دائماً با چنین استخاره‌ای در تمامی مراحل کارها - حتی جزئی‌ترین آنها - سر و کار دارند. این استخاره، در واقع نوعی دعا و طلب خیرکردن است و فقط مربوط به مواقع شک و دو دلی و تردید نیست. از همین روست که امام صادق(علیه‌السّلام) فرمود که خدا می‌فرماید: « من شقاء عبدی ان یعمل‌الاعمال ولایستخیربی»؛ از بدبختی بند? من آن است که کاری از کارهایش را بدون استخاره(طلب خیر) از من انجام دهد[1]

پیشوایان معصوم ما « علیهم‌السّلام » کیفیت این استخاره را چنین تعلیم داده‌اند: امام باقر(علیه‌السّلام) فرمود: « پدرم امام سجاد(علیه‌السّلام) هرگاه می‌خواست کاری انجام دهد، وضو می‌گرفت و دو رکعت نماز می‌خواند و بعد از نماز، دویست بار از درگاه خدا طلب خیر می‌نمود، سپس دعا می‌کرد و بعد آن کار را انجام می‌داد.[2]

و نیز روایت شده است که امیرمؤمنان علی(علیه‌السّلام) در کیفیت این استخاره فرمود: « ابتدا دو رکعت نماز بخوان، بعد صد بار بگو استخیرالله؛ یعنی از خدا طلب خیر می‌کنم. آنگاه دعا کن و سپس کار خود را انجام بده.[3]

ابو یعفور می‌گوید: از امام صادق(علیه‌السّلام) شنیدم که در کیفیت این استخاره چنین فرمود: « نخست حمد و ثنای الهی را به جا آور و بعد بر محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آلش صلوات بفرست. آنگاه بگو: «اللّهم انّی اسئلک بانّک عالم‌ُالغیب والشهادة الرّحمن ‌الرّحیم و انت علاّم‌الغیوب اَستخیرالله بِرحمته»؛ یعنی «خدایا از درگاه تو مسئلت می‌نمایم، ای خدایی که به آشکار و پنهان آگاه هستی، بخشنده و مهربانی و بر هم? نهان‌ها آگاهی کامل داری، بر اساس رحمتت از درگاهت طلب خیر و صلاح می‌کنم.»

آنگاه امام صادق(علیه‌السّلام) فرمود: « اگر کار مهم و مشکل بود، دعای فوق را صد بار بخوان و اگر آسان بود، سه بار بخوان».[4]

پس مطابق اکثر روایات، این نوع استخاره فقط برای رفع حیرت و سرگردانی نیست، بلکه در هم? مراحل یک کار، خوب و پسندیده و راه‌گشاست و اگر این کار بعد از نماز و دعا و با طهارت و حضور قلب باشد، قطعاً بهتر است. چون امام صادق(علیه‌السّلام) در مورد همین استخار? مطلق فرمود: « صلّ رکعتین و استخرُالله فوالله مَا استخارالله تعالی مسلم الاّ خارالله له اَلْبتّه؛ دو رکعت نماز بخوان و از خدا طلب خیر کن. سوگند به خدا هیچ مسلمانی از درگاه خدا طلب خیر نکرد مگر اینکه قطعاً خداوند خیر او را فراهم سازد.[5]

2 - استخار? مشورتی

یکی دیگر از انواع استخاره، استخار? مشورتی است؛ آن هم مشورت با مؤمنان. روش این نوع استخاره را عالمان دینی این‌گونه گفته‌اند: در کتابهای محاسن، معانی‌الاخبار و فتح‌الابواب به سندهای معتبر از حضرت صادق(علیه‌السّلام) آمده است که هرگاه یکی از شما کاری را اراده کند، با کسی مشورت نکند تا آنکه پیش از آن با خدا مشورت کند. راوی پرسید: چگونه با خداوند خود مشورت کند ؟ فرمود: اول از حق تعالی خیر خود را طلب کند، بعد از آن با مؤمنان مشورت کند تا خدا آنچه خیر او در آن است به زبان ایشان جاری گرداند.[6]

و در کتاب مکارم‌الاخلاق از حضرت صادق(علیه‌السّلام) روایت شده است که هرگاه امری را اراده کردی با کسی مشورت مکن تا با خدا مشورت کنی. پرسیدند: چگونه با پروردگار خود مشورت کنیم ؟ فرمود: صدمرتبه بگویید « أستخیرالله »، پس با مردم مشورت کنید تا خدا خیر شما را بر زبان هر که خواهد جاری کند.[7]

سیدبن طاووس [ رحمة‌الله علیه ] به سند معتبر از حضرت امام صادق(علیه‌السّلام) روایت کرده است که چون یکی از شما شیعیان اراده کند که چیزی بخرد یا بفروشد یا کاری را انجام دهد، پس اول خیر خود را از خدای عزوجل بخواهد. آنگاه در آن کاری که اراده کرده است با ده نفر از مؤمنان مشورت کند و اگر ده نفر پیدا نکرد با پنج نفر مشورت کند(با هر یک از این پنج نفر، دوبار مشورت کند) و اگر پنج نفر را هم نیافت با دو نفر از مؤمنان مشورت کند(با هر کدام پنج بار) و اگر دو نفر را هم نیافت با یک نفر مشورت کند(ولی در ده نوبت.[8]

 

3 - استخار? قلبی

شیخ طوسی - قدس‌الله روحه - در کتاب اقتصاد فرموده است: « کسی که اراد? انجام کاری را کرده، سنت است که غسل کند و دو رکعت نماز به جا آورد، بعد از آن به سجده رود و صدمرتبه بگوید: «استخیرالله تعالی فی جمیع اموری کلّها خیرة فی عافیة»، پس از آن، آنچه به دل و قلبش افتاد، عمل کند.[11]

کلینی و شیخ طوسی و سیدبن طاووس و طبرسی - رحمة‌الله علیهم - به سند صحیح، روایت کرده‌اند که: « ابن‌اسباط، تصمیم داشت به مصر سفر کند، اما مردد بود که از راه دریا سفر کند یا صحرا. حضرت امام رضا(علیه‌السّلام) به او فرمود: دو رکعت نماز بگزار و بعد از آن به سجده برو و صد مرتبه خیر خود را از خدا بطلب و آنچه به دلت می‌افتد به آن عمل کن.[12]

سیدبن طاووس [ رحمة‌الله علیه ] به سندهای صحیح و معتبر روایت کرده است که مردی می‌خواست ملک خود را بفروشد. برای این کار به حضرت امام جواد(علیه‌السّلام) نامه نوشت. آن حضرت در جواب به او نوشتند: دو رکعت نماز به جا آور و بعد از آن صد مرتبه خیر خود را از خدا طلب کن و در موقع این کار با کسی حرف نزن تا صد مرتبه تمام شود. پس اگر فروش آن ملک به دلت افتاد، آن را بفروش.[13]

همچنین او به سند صحیح از امام محمدباقر(علیه‌السّلام) روایت کرده است که هر بنده‌ای که صدمرتبه طلب خیر از حق تعالی بکند، البته آنچه خیر اوست در دلش می‌افتد.[14]

دیلمی نیز در کتاب فردوس‌الاخبار روایت کرده است که حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به انس گفت: هرگاه امری را اراده کنی، هفت مرتبه از خداوند متعال طلب خیر بکن. پس آنچه به دلت افتاد عمل نما که خیر تو در آن است.[15]

4 - استخاره با قرآن

شیخ کلینی - رحمة‌الله علیه - از حضرت امام صادق(علیه‌السّلام) روایت کرده است که: « به قرآن، تفأل مکن».[16]

علام? مجلسی - رحمة‌الله علیه - می‌فرماید: « مشایخ ما - رحمة‌الله علیهم - این حدیث را تأویل می‌کردند که مراد، نهی از فال گشودن از قرآن است که احوال آینده را از آیات استنباط کنند. چنانچه بعضی از جاهلان، این را وسیل? روزی خود کرده و به این نحو مردم را فریب می‌دهند و به خاطر قاصر فقیر می‌رسد که ممکن است مراد، نهی از تفأل و تطیری باشد که اکثر خلق از دیدن و شنیدن بعضی امور می‌کنند و بعضی را بر خود مبارک و بعضی را شوم می‌گیرند؛ مانند صدای کلاغ و جغد و دیدن بعضی از حیوانات و غیر آن در آغاز سفر و احوال دیگر؛ یعنی از شنیدن بعضی از آیات کریمه، فال نیک و فال بد می‌گیرند و شاید یک حکمتش این باشد که باعث کم اعتقادی مردم به قرآن کریم نگردد اگر موافق نیفتاد.»[17]

اما روش استخاره به قرآن این‌گونه است که:

بعد از طلب خیر از خداوند متعال، قرآن را بگشا و آی? اول صفح? دست راست را ملاحظه نما. اگر آی? رحمتی یا امر به خیری باشد خوب است و اگر آی? غضب یا نهی از شرّی و یا امر به شرّی یا عقوبتی باشد، بد است و اگر دو پهلو باشد میانه است.

روایت شده است که یسع بن عبدالله قمی به امام صادق(علیه‌السّلام) عرض کرد: گاهی می‌خواهم کاری انجام دهم ولی متحیر هستم که آیا انجام دهم یا نه ؟ امام صادق(علیه‌السّلام) به او فرمود: هنگام نماز - که شیطان از هر وقت دیگر از انسان دورتر است - قرآن را بگشا، اولین آیه‌ای که در آغاز صفح? دست راست می‌بینی، عمل کن.[18]

از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده است که فرمود: هنگام استخاره با قرآن، ابتدا سه بار سور? توحید را بخوان، سپس سه بار صلوات بر محمد و آلش بفرست و آنگاه بگو: « اللّهم تفألت بکتابک و توکلت علیک فأرنی من کتابک ما هو مکتوم من سرّک المکنون فی غیبک؛ یعنی خدایا به کتاب تو تفأل می‌زنم، و بر تو توکل می‌کنم. پس از کتابت آنچه را در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان. پس از این دعا قرآن را بگشا و از سطر اول صفح? سمت راست، مقصود خود را به دست آور.[19]

البته سفارش شده است: قرآنی که با آن استخاره می‌کنید، قرآن کامل باشد، نه قرآنی که یک جزء یا چند جزء دارد و امروزه معمولاً در مجالس فاتحه می‌آورند. تعبیری که در همین روایت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این باره آمده، این است: « ثمّ افتح الجامع »؛ یعنی سپس قرآن جامع را [ که هم? قرآن در آن است ] بگشا.

5 - استخاره با تسبیح

علام? مجلسی - رحمةالله علیه - می‌فرماید: پدرم از شیخ بهایی - رحمة‌الله علیه - نقل می‌فرمود که ما از مشایخ خود شنیده‌ایم که حضرت صاحب‌الامر(علیه‌السّلام) در مورد استخاره با تسبیح روایت می‌کردند که: سه مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات بفرست، سپس میان? تسبیح را بگیر و دوتا دو تا رد کن. اگر آخری جفت آمد، بد است و اگر فرد آمد، خوب است.[20]

هم او چنین بیان می‌دارد: پدرم ملامحمدتقی مجلسی، اکثر اوقات در اموری که عجله داشتند، اینگونه استخاره می‌کردند.

علیه - هم می‌فرماید: « سیدبن طاووس در مورد استخاره به روایت استخاره با رُقاع(کاغذها) اعتماد داشت و برای چنین استخاره‌ای آثار عجیب و غریبی ذکر نموده که خداوند به بنده‌اش عطا می‌کند. او می‌فرماید: هرگاه در استخاره با کاغذ، چند بار(سه بار) پشت سر هم، افعل(انجام بده) آمد، خیر محض است و اگر پشت سرهم، لاتفعل(انجام مده) آمد، شرّ محض است


نوشته شده در یکشنبه 91/4/25ساعت 9:0 صبح توسط فروهر| نظر|



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



چت روم

آمار سایت


فال حافظ


Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
تماس با ما